Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

onsdag 5. juni 2013

Trene med bekhterevs - oppdatering

Så! Nå som det er under to måneder til vi gifter oss, er vi selvsagt litt frenetiske på, vel, særlig trening og kosthold. Mye har med andre ord ikke endret seg fra januar.



Hva er dog annerledes nå? Vel, kjæresten og jeg har nå skifta treningssenter til Evo Fitness i Vika. Evo er et veldig bra senter - og et rent gym, uten ulike timer, barnepass, og så videre. Siden vi har "typiske gutte-treningsmål", så er det helt perfekt for oss. 295,- i måneden uten bindingstid - vinn-vinn.

Et av rådene når man har bekhterevs sykdom, er at man bør trene. Det er den rimeligste, sunneste og sannsynligvis den mest anbefalte formen for lindring og helbred man kan gjøre. Når det er sagt, skal man unngå tunge løft, både som trening og i dagliglivet ellers (dette gjør alltid at jeg må opte ut av å ta de tyngste løfta på jobben blant annet, hvilket alltid føles litt... vel... å-huff-stakkars-meg liksom. Jaja).

Siden vi driver med styrketrening, så er det å unngå tunge løft litt motstridende. Og siden vi nærmer oss bryllupsdatoen (fredag 26. juli), så har vi også gått litt mer seriøst til verks.

I stedet for å trene litt etter egen pipe, tenkte jeg i all min visdom at jeg ville lese meg opp. Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg kom over det, men jeg fant altså boka "Bigger, Leaner, Stronger", skrevet av Michael Matthews.
Bigger, Leaner, Stronger (med tillatelse fra forfatteren)
Den var heldigvis ikke altfor lang (!), men den gav veldig klare, enkle råd for hva man skal gjøre for å nå sine mål.  Hva har den lært meg og gitt meg? I første omgang har den lært meg at jeg i hovedsak når målet mitt gjennom riktig trening - og riktig kosthold. Vi har derfor tilpasset kostholdet vårt i vesentlig grad etter bokas anbefalinger. Treningen også. Vi er kun i første uka... men fy flate så fort ting begynner å endre seg!

Det skal sies at jeg har vært flink, og trent og spist meg ned fra i alle fall over 91 kg (!) til rundt 87-86. Så endte jeg på et nivå hvor jeg forble den samme vekta leeeenge... Og det var så leit! Så endret vi kostholdet, og BÆM! så begynte det å skje noe igjen gitt! Treningen må jeg bruke langt mer tid på å oppnå fornøyelige resultater med, men ser her hvordan forfatteren selv ser ut:

Michael Matthews (forfatteren av boka). Bilde gjengitt med tillatelse fra forfatteren.
Jeg ligger nå på 82 kg, og om jeg ikke når håpet mitt (cirka 78 kg) før bryllupet er det ok. Jeg føler jeg har klart mye og kommet langt.

I andre omgang har boka gitt meg tålmodigheten tilbake - og de rette verktøyene. Det ble en del Excel-bruk, utregninger og nye måltider, faste tider til søvn og spising og slikt. Men hvis jeg kan se ut som han over, så er det greit.

En siste ting er at han gjennomført anbefaler sunne ting. Her er det ingen snarveier eller demotiverende slankekurer - men man kan ikke spise som man vil om man vil oppnå målene sine.

Han har også skrevet en treningsbok for kvinner, og flere bøker (til og med en med oppskrifter, men de er kanskje enklest å lage i USA? jeg vet ikke).

Så da vil jeg avslutte med å vise hvordan MITT utgangspunkt er... føler det er litt daring, men jeg får være litt tøff.

Meg, med tillatelse fra forloveden.
Så får vi se hvordan det går. Å trene ordentlig med bekhterevs bør gå bra...
Vektutviklinga i det siste


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar