Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

onsdag 17. august 2011

TNF-α

I dag fikk jeg min første injeksjon av Enbrel. Det var mindre dramatisk enn jeg hadde forventet, og omtrent så omstendelig som vi hadde forventet. Å sette sammen selve injeksjonssettet blir nok en vanesak, og det meste går på å gjøre det korrekt og ha god hygiene.

Enbrel er et stoff som binder seg til TNF-α i kroppen og gjør at færre av dem kan binde seg til cellene. TNF-α produseres i kroppen og hjelper å regulere betennelser, men i autoimmune sykdommer overproduseres de, og Enbrel hjelper å redusere dette. Dette kan også (sammen med andre medisiner) føre til nedsatt immunforsvar, så man skal hele tiden være på vakt. Men: det var som sagt verken dramatisk eller vondt å sette sprøyta! Da jeg nå endelig kom hjem igjen hadde jeg med meg en pakke med Enbrel, og jeg hadde nesten lyst til å sette det sammen bare for å prøve. Det var litt som da man var liten og fikk Lego - man kunne nesten ikke vente!

Enbrel himla dyrt, noe kanskje denne resepten illustrerer (OBS: dette er for en toukers dose!).

Det gis på hvit resept i Norge, det vil si at den skrives ut av spesialist og kun hos enkelte fagpersoner som er autorisert for å kunne utstede slikt. Jeg betalte ingenting fordi det er så himla dyrt (!), men utover det forstod jeg dessverre ikke hvorfor det ikke kom innunder blå resept-ordningen. Mulig det har noe med frikort å gjøre?

I alle tilfelle; jeg fikk med en kjølebag (yay!) som kanskje var litt mindre fancy enn hva jeg hadde håpet på. Jaja, den gjør vel nytten sin. Det er så jeg kan ta med meg medisinen på reise med for eksempel fly. Slik ser kjølebagen ut.

Jeg fikk dessuten en kjempebrosjyre (altså i størrelsesformat A4, ikke i tykkelsen) om legemidlet
og et termometer til å måle temperaturen i kjøleskapet hvor det skal oppbevares.

Ellers fulgte det med en slags klipper til å fjerne nålene på sprøytene etterpå
- den minnet litt om en slags stiftemaskin - og et helsekort til å ta med meg på reise som bevis for behovet mitt.

Av bivirkninger jeg kan forvente er hudirritasjoner ved stikkstedet (kløe, sårhet, rødhet, hevelser og smerter). En del opplever også hodepine dagen man setter injeksjonen (foreløpig nå, tre-fire timer siden injeksjonen, har jeg ikke merket noe). Andre bivirkninger er feber, øvre luftveisinfeksjoner, rennende nese, vondt i halsen og plager med bihulene.

Meeeen... foreløpig ingenting her. :p Revmatologen min forespeilte meg at det kunne ta tre til seks måneder før jeg merket noen virkning av legemidlet, men brosjyren sier at respons hos de fleste er relativt rask. Ofte i løpet av de to første ukene, og nesten alltid innen de tre første månedene... Så vi får se. ;-) Jeg måtte i alle fall påskjønne meg et skolebrød etter all stikkingen denne dagen. Fikk atter to injeksjoner med kortison i ankelen og i senebetennelsen i foten, samt en ny blodprøve som resulterte i at jeg blødde gjennom den første bomullsdotten og måtte presse på det for å hindre mer blødning. :p Ikke noe skummelt - jeg har visst humor i følge revmatologen. :-)

Ha en fortsatt god onsdag!

-J-





2 kommentarer:

  1. Hei
    Lurte på om du har prøvd ut kjølebagen på langtur?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, du! Det har jeg nok dessverre ikke, til det "lekker" den altfor mye temperatur. Har i stedet gått til anskaffelse av den langt bedre kjølebagen jeg viser til her:

      http://solsikkegalaksen.blogspot.no/2013/01/oppdatering-og-reise-med-enbrel.html#more

      Absolutt å anbefale! Tror vi kunne reise i 8-12 timer med jevn, kald temperatur på medisinene. :-)

      Slett