Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

søndag 21. august 2011

Enbrel vs. Bekhterevs

Man sitter og ser på minneseremonien en måned etter terroranslaget i Oslo og på Utøya, og hører opplesningen av alle de som ble tatt fra oss... Da blir alt litt meningsløst, fryktelig og alvorlig.

Jeg får nå likevel holde meg til denne bloggens egentlige formål, selv om jeg tillater meg å nevne andre ting nå og da.

Hvordan oppleves de første dagene på Enbrel? Vel, etter en dose à 25 mg satt subkutant omtrent klokken 12 17. august d.å. merket jeg at smerten var borte ganske raskt. Jeg avfeide det med at det kunne ha vært placeboeffekt - jeg hadde tross alt fått kortisoninjeksjoner som inneholdt en god del lokalbedøvende middel (lidokain?). Men dagen etter var det ganske klart -- jeg kjente ikke lenger smerten i tærne eller ankelen. Ikke senebetennelsen, ikke den hovne ankelen, ikke de vedvarende smertene i tærne... Det føltes litt rart og underlig. Det var ikke slik at ryggsmertene hadde forsvunnet over natten, men det var ganske nydelig å ha normalt ganglag igjen... Å stå og gå normalt. Jeg gikk i fjellet denne helgen, og kjente etter fire-fem timers gange at smerten var litt i tærne. Men i dag var den ikke lenger å kjenne igjen.

Jeg formelig gleder meg til å fortsette med denne medisinen, og skal til revmatologen i morgen for ytterligere litt mer opplæring, selv om jeg føler meg klar til å sette denne sprøyten selv nå. ;)

Og med tiden litt til hjelp; kanskje kan jeg sove godt med ryggen...

God natt!

-J-

1 kommentar:

  1. Hei Jonas..
    Gratulere med Enbrel :)
    ønsker deg lykke til, og håper du blir et helt nyt menneske ..
    Så langt høres det veldig bra ut for deg... lovende :)
    Blir spennende å følge med ..

    Bobli

    SvarSlett