Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

tirsdag 19. juli 2011

Lucifer's Hammer

Aller først MÅ jeg bare få lire av meg nerde-"nyhetene": Flere utspill i nettmediene (NRK.no, blogg, forskning.no) om bruk av atomdrevne romskip, i forskjellige varianter. Det pirrer en ihuga sci-fi-fantast som meg, særlig fordi fenomenet opptrer i oppfølgeren til Stephen Baxters bok visstnok svært populære "Flood", nemlig "Ark".
Videoen på linken til NRK.no er kanskje den mest spennende, synes jeg. ;)
___________________________________

Annet fra helsesektoren: Kjenner du til de gode rådene om å drikke mye vann? I følge uttalelser fra både britisk og norsk forskningsmiljø er det intet hold i denne formen for sunnhetsbevegelse - faktisk er det motbevist da økt inntak av vann stort sett ikke fører til annet enn at du må oftere på toalettet. Så på det punktet kan man senke skuldrene og drikke vann når du er tørst.
___________________________________

Ellers var man hos revmatologen igjen i dag som kort summert opplyste meg om følgende (mens jeg får se på ultralyden samtidig naturligvis):

- det er væske igjen i en del av leddene som antagelig er grunnen til hvorfor de fortsatt er smertefulle, men det er lite inflammasjon i tærne nå
- ankelen er betent, men ingen behandling hun kunne gi der og da kunne hjulpet smertene der
- senen i høyre fot var svulmet opp, noe som jeg selv tydelig kunne se da vi sammenlignet med hvordan den normalt skulle se ut litt "lenger borte" ;-) - fascinerende!
- jeg skal begynne å trene lett, med strikk. Jeg har strikk. Men jeg lurer på om den ikke ligger igjen i studenthybelen min denne sommeren... sukk... vekta må nemlig ned igjen, og formen bedres!
- prednisolonen settes ned fra 7,5 mg pr dag til 5 mg.
- ny time 17. august, og om alt er i orden da (det vil si at den anti-tuberkuløse behandlingen har fungert som den skal) kan det være aktuelt med oppstart av biologiske legemidler allerede fra den datoen av. Det er nesten så jeg ikke klarer helt vente! Da blir det opplæring i hvordan sette sprøyte på seg selv! :p

Egentlig synes jeg tiden framover er litt spennende, nå som man ser enden på ting og begynnelsen på andre.

Fortsatt god juli!

-J-

PS. Tittelen på blogginnlegget er fra en bok jeg har prøvd å lese ferdig. Den handler om en komet som treffer jorden og følgende det får for menneskeheten. DS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar