Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

fredag 29. juli 2011

In vino veritas, in aqua sanitas

Siden man nå nærmer seg slutten av én medisinkur, vil jeg atter ta opp et tema jeg har blitt bedt om å skrive om tidligere. Temaet er bruk av methotrexate/metotreksat og alkohol.

Slik jeg forstår det, er det interaksjonseffekten man er bekymret for. Det vil altså si hvilken effekt stoffene har sammen, og da særlig med tanke på den skade de teoriseres å gjøre på leveren. Jeg har enkelt lett etter noe forskningsresultater rundt dette, men det ser ikke ut til å være mye tilgjengelig. For det første så ser det ikke ut som det er gjort mye forskning på området, og for det andre så velger man å benytte forsiktighetsprinsippet inntil videre.

Fra legehold anbefales derfor 1) total avholdenhet eller 2) svært moderat alkoholinntak (1, 2, 3, 4) så lenge man er under behandling med metotreksat. Andre steder advares det mot "[kjent] høyt forbruk av alkohol", også her fra nullforbruk til 1-2 alkoholenheter i uka, noen anbefaler kun 1-2 alkoholenheter i måneden. Her (National Association For Colitis and Crohn’s Disease)sies det jo for eksempel at man bør holde seg godt innen maksgrensen for alkohol (hvilket betyr 2-3 enheter for kvinner og 3-4 for menn - per dag!) Rådene er altså en del sprikende, og man legger seg ofte på den mest forsiktige linjen for å unngå - vel - stygge utfall.

På grunn av halveringstiden til MTX i kroppen anbefales det også å drikke så "langt unna" medisininntaket som mulig. Halveringstiden "er ved lave doser 3–10 timer, ved høye doser 8–15 timer" (kilde) og det ser ut ved av kombinasjon av andre legemidler at den kan forlenges. Fordi at det forblir i kroppen såpass lenge, bør man vente til dag 5 eller 6 med alkoholinntaket (se diskusjon her). Med andre ord: hvis du tar dosen din på mandag, er lørdag og søndag dine "beste drikkedager", for å si det banalt.

Et annet problem som man også bør ta med i beregningen er at alkohol er teorisert til å øke leddsmerter - ikke akkurat noe man ønsker (det samme gjelder forøvrig røyking).

For en som er blitt forespeilet å gå på dette resten av livet (!) og som ikke synes resten av livet som avholdsmann er særlig forlokkende, er dette en ganske aktuell tanke- og overveiningsprosess.

Når det gjelder farligheten av MTX har jeg lest om 70- og 80-åringer som går på det og har gått på det i mange år, så man skal ikke tenke for mye på det.

Tar gjerne i mot innspill på dette innlegget! :)

-J-

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Litt interessant at det ikke er forsket godt på dette egentlig..
    Mtx ( som jeg forkorter methotrexate med ) er jo veldig kjent og utprøvd medisin. de har jo 40 års erfaring med den, og kan dette.
    Jeg tenker som så at så lenge jeg går og tar mine blodprøver jevnlig ( jeg går 1 gang i måneden nå ) så vil bodprøvesvarene gi meg beskjed ganske fort på om det er fare på ferde ihht. levra.
    Jeg tar gjerne et glass vin eller to, uten å tenke på at jeg går på mtx... kanskje jeg stoler for blindt på blodprøvene ??

    Hilsen bobli

    SvarSlett
  2. Jeg holder meg til fire-fem enheter max i uka (en enhet utgjør ca 1,2 dl vin eller en liten flaske øl). Så langt har blodprøvene vært normale.

    Min revmatolog ga ikke inntrykk av at det var et stort problem. Jeg har lest en stor metastudie hvor de konkluderte med at det var liten fare med å drikke litt, så lenge man holdt seg godt innenfor de anbefalte maksmengdene fra Verdens Helseorganisasjon. En del info finnes også her:

    http://rawarrior.com/methotrexate-and-rheumatoid-arthritis-is-alcohol-consumption-safe/

    I en del danske informasjonshefter opererte de med maks 7 enheter i uka, det er det høyeste konkrete antallet jeg har funnet i slike informasjonshefter fra revmatologiske avdelinger. Riktignok er en dansk enhet noe mindre, ca 1 dl vin.

    Jeg tror hvertfall man kan være ganske trygg så lenge man drikker bare et par glass i uka og går til jevnlige blodprøver.

    SvarSlett