Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

tirsdag 7. juni 2011

iBekhterevs

Når skal Apple lansere sine egne autoimmune sykdommer? Eller better yet - medisiner? iTreatment? Da kunne jeg vurdert å gå over til Apple. Foreløpig ser jeg ut til å bli en Samsung-telefoneier snart, noe jeg og samboeren min har valgt å døpe "samsunite". Så jeg blir en samsunite. Hm, merkebevisst?

I Dagbladet i dag var det en artikkel som tok for seg behandlingsreiser, Bekhterevs, artritt, biologiske legemidler og mer. Det hele var på bakgrunn av en studie i Journal of Rehabilitation Medicine som viser at behandlingsreiser har en svært god effekt for bekhterevspasienter. Ikke minst er det umiddelbart like effektivt som bruk av biologiske medisiner, dog har det sistnevnte effekt på lengre sikt (det vil si at sykdomsaktivitet dempes, hvorpå behandlingsreiser (med trening) hjelper mer med øking av bevegeligheten). Dessverre så er slike reiser under sterk press fra myndighetshold, hvilket vil si at vi kan vente at innvilgelsen av slike antagelig vil reduseres betraktelig. :/

Jeg kom forøvrig over bivirkninger av det biologiske legemiddelet Enbrel beskrevet her.

Interessant nok har både bloggen "Mye og mangt om psoriasisartritt" og "Giktbloggen" skrevet om å gå ned i vekt og trening nylig - så jeg er nok ikke den eneste som tenker på dette akkurat. ;)


I morgen har jeg mitt siste revmatologbesøk før jeg åker av gårde til USA - hjelpes! - og så skal faren min heldigvis kjøre meg hjem. Det er hyggelig, spesielt siden det jo kan hende det blir noen flere sprøytestikk akkurat i føttene.

Natta!

-J-

1 kommentar:

  1. Hei Jonas :)

    Håper du får like god effekt av biologisk slik som jeg fikk.. så du får begynt å trene igjen.
    viktig for ryggen å få bevegd seg. det har vært alfa og omega for min rygg i alle fall..

    Men du... syns du er svært lik meg.. spes med disse betennelsene, selv om jeg har PSA ;)

    Bobli :)
    Hmm. må legge dette innlegget inn som Anonym, får ikke lagt inn innlegg via Googlekontoen .. merkelig )

    Lykke til på revma i da !

    SvarSlett