Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 2. mai 2011

Post Scriptum

Jeg kommer over SAA's (Spondylitis Association of America) sin side på Facebook, og der lå det en link til hvordan bekhterevs kan affektere en person. Jeg våger meg til å gjengi bildet de har lagt ut der.

Jeg finner bildet svært oppklarende av flere årsaker. Aller først er det greit å se at om jeg har uforklarlig vondt et sted, så kan man se om det kan være relatert til sykdommen der. Dessuten oppgir tegningen prosentandelerforekomsten - og det var der det gikk opp et lys for meg.

Tror jeg skal forklare listevis fra hodet og nedover (følger tegningen med andre ord). Hvor har jeg hatt smerter de siste snart to årene - eller lenger?

  1. Ribbein-ryggrad: her har jeg følt det flere ganger, og senest akkurat nå. Svært plagsomt. Forekomst: 70 % (vanlig)
  2. Lumbosacral: En del av ryggraden om jeg ikke tar feil? Har hatt smerter stort sett så godt som helt opp til mellom skulderbladene, så joda. Forekomst: 50 % (vanlig)
  3. Sakralleddene (mener jeg det heter): Vondt her og. Forekomst: 100 % (vanlig)
  4. Hoftene: Jeg har kjent smerter her ganske lenge, men det er på tilbaketog nå virker det som om. Det hindret meg dog å gå en god stund. Forekomst: 30 % (sjelden/vanlig)
    1. Det er her jeg skjønner det er noe litt rart. Forekomsten kan faktisk opptre sjeldent?
  5. Kne: Her har jeg hatt hevelse og smerter over lengre perioder (måneder og år) nå for andre gangen. Forekomst: 20 % (sjeldent) <== WTF??!??11?!

    1. Dette var min andre mistanke. Kan det være at min aktive sykdom viste flere "sjeldne" symptomer på bekhterevs sykdom?
  6. Hæl: I og med at jeg har hatt plantar fasciit så tar jeg en "check" på den der. Forekomst: 30 % (sjelden/vanlig)

    1. Igjen, et sjeldent symptom.
  7. Tær: Jada. Har hatt utslag i tærne på begge føttene. Fem tær i assymetriske betennelser på venstre fot, storetåen på høyre fot. Forekomst: 5 % (svært sjeldent)

    1. Dette var den egentlige vekkeren min: dette rammer tydeligvis fem av hundre mennesker med bekhterevs. Er det rart jeg finner lite om å takle dette på nettet - eller noe om det i det hele tatt? Hvis AS (ankyloserende spondylitt) rammer cirka 1 av 200 personer i landet, og dette symptomet opptrer hos fem av 100 mennesker med AS... så har jeg fått symptomer som bare rammer hver firetusende person man møter (er matten min riktig?).
Slik jeg tenker da, er at jeg nå forstår hvorfor jeg møter en del med bekhterevs som ikke sliter med det samme som meg. Jeg skal ikke undergrave deres sykdomsforløp, men jeg har tydeligvis fått en håndfull ekstra symptomer som ikke forekommer så ofte. Spar meg nå for mer komplikasjoner. :-) -J-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar