Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

lørdag 21. mai 2011

Nålepute

Revmatologbesøk vel overstått - for denne uka!

Jeg vegret meg litt for å bestille time siden jeg ikke hadde time før primo juni, men jeg følte meg ikke helt god, kneet var jo så hovent og leddene pinefulle.

Så rett før jeg tok bussen til revmatologen gikk jeg innom legesenteret mitt og fikk hentet de siste seks måneders blodprøveresultater. De viser at 1) leververdier er bra, hvilket betyr at jeg tåler medisinene bra, men 2) at senkning CRP hadde gått opp fra 13 til 35 og SR fra rundt 29 til 46. På to uker føltes det litt dramatisk, og jeg synes å ha følt det rent fysisk. Ille at det skal ha skjedd rett ved siste eksamen.

Da jeg bokstavelig talt nesten snublet inn på legekontoret fikk jeg beskjed om å sette meg rett på undersøkelsesbenken - ingen vits med noe prat her i forkant nei, det var tydelig at ting måtte sjekkes. Det viser seg at jeg har fått underlige føflekklignende utslett på bena, høyre fotrygg samt at huden har fått en del stygge utslett under fotsålene. De mistenker atter psoriasis (revmatologen konfererte med en kollega). Jeg blir dermed sendt til en hudlege (etter jeg gikk ringte jeg et hudlegekontor i Ringerike som viste seg å ha venteliste som strakk seg inn i neste årtusen - hm.)

Beinet var væskefylt som tidligere, så her var det bare å trøkke inn nåla. Det gjorde bittelitt vondt. Revmatologen må bedrive denne formen for "brannslokking" inntil vi kan gå videre i behandlingsformene. Så trekker hun i sprøyta, og nærmest uringul væske fyller sprøyta. 20 milliliter. Det tømmes i et avfallsbeger, og vi fortsetter å trekke ut mer væske. Enda 20 milliliter. Deretter enda 20 milliliter. Så nye 20 milliliter. Til slutt en siste 10 milliliter. Så godt som 90 milliliter, det vil si omtrent en desiliter væske kom ut av kneet mitt. Til å begynne med var det slikt trykk at væsken piplet ut av seg selv. Guffent? Ja - men samtidig voldsomt fascinerende for meg. Jeg måtte jo følge med. Stor tykk nål, bøyd og ført lang inn i kneet mitt. Etterpå fylte hun på med kortison, og det gjorde ikke vondt i det hele tatt (antagelig var det nå en del rom etter å ha sugd kneet mitt tomt).

Det rare er at jeg har følt meg kvikkere i dag etterpå. Det er nok ikke bare fordi jeg gikk opp i prednisolondose heller (5 mg til 10 mg), men det kan være litt psykisk lettelse og kanskje all denne stygge væsken ut av kroppen?

Så viste det seg at det var mer (!) væske igjen under kneet mitt, samt denne senebetennelsen som aldri ser ut til å gi seg i høyre fot. Jeg kviet meg, men gjorde meg mentalt rede for flere stikk. Revmatologen ville dog vente til neste uke og se hvordan ting gikk, så jeg fikk ny time da.

Alt jeg vil er å bli så frisk og før som mulig så jeg kan ta denne etterlengtede ferien uten altfor mange plager... Finansielt ser den ut til å bli litt kjedelig og trang. Ikke mye rom for utskeielser. Man har ikke mye penger til rådighet, så man er redd det morsomste man kan få til er vindusshopping i et annet land. :p Det er fortsatt noen dager igjen, så man håper jo at noe skal komme inn på konto (f.eks. fra NAV?)

Ellers skal jeg neste gang selv ha med meg injeksjonsvæske (av typen kortison antar jeg? Skal finne ut av mer om det senere). Fikk nemlig resept på det, for ellers må jeg legge ut for materialkostnader, og det er kjedelige penger. I rene helsekostnader har samlede kvitteringer av nødvendige ting (det vil si uten dosett, knestøtte, fotstøtte og så videre) har det hele beløpt seg til minst 3 300 kroner til nå i dette året. :p Det er ikke billig å være syk! Å være sykemeldt er helt tragisk.

Det får bli hva jeg skriver for nå. Mer senere om progresjon.

-J-

PS. Kneet FØLES allerede bedre og mer bevegelig. For første gang på en stund var det like kaldt som det høyre kneet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar