Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 2. mai 2011

Magna bibliotheca continet diarium generis humani

DET KULTURELLE:
Da jeg var liten (ja, mindre i alle fall) var jeg en relativt frekvent gjenganger på Lambertseter bibliotek. Minnene derfra er ganske levende, og det er det ofte fra de fleste bibliotek - særlig om de bar preg av å være gamle! Hovedbiblioteket til Deichman som ligger i Oslo sentrum var noe obskurt hvor jeg visste at mange av bøkene jeg ville lese kom fra. Men lokalbiblioteket var noe for seg selv. Jeg saumfarte barneavdelingen for bøker av Michael Ende, Roald Dahl, Bing & Bringsværd og alle forfattere som ga meg spennende, utopiske og tankevekkende historier. Jeg ruslet inn på voksenavdelingen etterhvert og oppdaget at jeg - mot all formodning - kunne låne bøker av Stephen King, Jean M. Auel og Patrick Süskind med fler uten noen som helst tillatelse. Det lille de hadde av science fiction og fantasy (og noe så merkelig som de kalte antologier) stod i en egen hylle som stod til høyre for inngangen til barneavdelingen. Ofte har jeg kjent meg igjen i Stephen King og andre forfatteres kjærlige beskrivelser av det intime og gode forholdet man som barn har til biblioteket "sitt". Hvis jeg får barn noen gang, håper jeg det vil få samme gode følelsen til et bibliotek en gang i tiden.

Bøkene våre er en teknologi som kommer til å overleve alt av iPader og smarttelefoner. De overlever i mangfoldige århundrer og bærer med seg kunnskap og samtidsskildringer på en måte vi ikke har kunnet kopiere per i dag. Det eneste vi har gjort som er i nærheten må være gullplaten vi sendte med Voyager 2... Men den vil jo få ha glede av... eller? ;)

En gang i blant har menneskeheten evnen til å utføre svært vakre handlinger.

DET HELSERELATERTE:
Men vi må også gå på det rent helsemessige såklart.
Jeg har "bestemt" meg for å gå ned i vekt igjen. Jeg må nesten det. Det kan bli litt vanskelig, så jeg får se om jeg klarer å bevege meg mest mulig og spise sunnere. Sukk.

Ellers er første dagen med inntak av Rifinah 300 ikke mer spektakulær enn at jeg nettopp tisser oransje... og veldig ofte. Har ikke merket noen ytterligere bivirkninger foreløpig, selv om det kanskje er for tidlig å si noe (straks ni timer siden jeg tok de to første tablettene).

Og utover det har brystsmertene gitt seg (de som var foran på brystkassa, fra midten og utover ribbeina). Det er fortsatt ømt å ta på, men til gjengjeld har de blitt erstattet med hva som føles som en låsning i ryggen. Kontinuerlige flyttende smertesoner på kroppen hvor det ene føles som om det avløser det andre er veldig plagsomt. Særlig senebetennelsen i høyre fot plager meg mye fortsatt. Tenker på å se om trykkbølgebehandling kan hjelpe mot den, men må si jeg kvier meg for å i gangsette noe der fordi jeg vet det kommer til å gjøre episk vondt...

Nei tilbake til skolelesning. God mandag!

-J-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar