Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

torsdag 21. april 2011

(Litt om) Alt det andre

God påske!
Hva som opptar meg for tiden:

  1. Min kommende 30-årsdag (kjærestens fødselsdag var i forgårs).
  2. Kjøp av ny telefon. Har stort sett bestemt meg for Samsung Galaxy S II...
    men den lanseres først uten NFC-chip(-leser?)
    for deretter å lanseres med. Av en eller annen obskur grunn Samsung ikke helt forklarer. Prisforskjell? Hvorfor ikke holde seg til én versjon slik Apple gjør og minimere valgene (16 GB mot 32 GB minne for eksempel, kanskje to fargevalg maks). Googles Nexus S
    har også vært en fristelse, men den SER mye kjipere ut enn Samsungen. Dessuten vil dette bli min første virkelig dyre telefon - og smarttelefon. :p
  3. Skolen. Eksamenstid er her, og det surrer i bakhodet som en evig hodepine som aldri slipper taket.
  4. Helsa. Fordi den overskygger alt for tiden. Nattesøvnen frarøves meg (man er ultravàr på seng). Ganglaget påvirkes av senebetennelse og leddsmerter. Trening må liksom skrinlegges fordi jeg ikke orker stå oppreist veldig lenge av gangen. Den gjør at jeg må sykemeldes fra jobben og sliter med å gå på skolen. Den "gode" tingen er at jeg i alle fall har fått og levert henvisning på fysioterapi. Vi med bekhterevs sykdom har rett på gratis fysioterapi strengt tatt resten av livet, noe jeg finner intet annet enn fascinerende.

    I forhold til behandlingen av den latente tuberkulosen har jeg lest i tuberkuloseveilederen på nett at:

    Den forebyggende behandlingen skal som hovedregel være avsluttet før oppstart med TNF-alfa-blokker. Ved sterk indikasjon for rask oppstart med TNF-alfa-blokker kan pasienter som ikke har hatt kjent tuberkulose tidligere og som har normale funn på lungerøntgenbilde, få igangsatt behandling med TNF-alfa-blokker samtidig med forebyggende tuberkulosebehandling. Dersom det benyttes et regime som inneholder rifampicin, må man være oppmerksom på eventuell interaksjonsproblematikk (både i forhold til prednisolon og andre immunsupprimerende legemidler).

    Tingen er at jeg faller innunder sistnevnte kategori - jeg har både bra lungerøntgenbilder, ikke noe kjent tuberkulose tidligere og vil ha svært godt av (i alle fall etter eget godt skjønn, hi hi) oppstart med TNF-alfa-blokker (eller -hemmer?) Tør jeg ringe eller si i fra der og da om dette, eller vet de om det allerede? Er det dumt av meg å foreslå oppstart av begge deler samtidig?

    De ringte meg fra Vestre Viken i Drammen først og fremst for å avklare riktig adresse. Deretter var det litt prat om behandling og hva som kommer til å skje. Ingenting var egentlig ukjent for meg siden jeg er relativt godt opplest på emnet, hehe. Jeg sa derimot fra at jeg skulle på reise i sommer... Og det var visst bra at jeg sa fra, for da skulle jeg få et brev med meg som forklarte hvilke medisiner jeg har med meg (som er relatert til TB'en i alle fall) og at de er nødvendige etc. Regner jeg med. Hun jeg pratet med på telefon var ikke helt sikker på om jeg fikk lov til å dra på ferie samtidig som jeg gikk på denne kuren, særlig til svært strenge landet mot vest over Atlanterhavet. Hvilket bringer meg over på sistnevnet i denne lista...
  5. Nemlig ferien. Den er stort sett i boks. Dollaren er igjen "rekordlav" for å bruke godt VG-språk (akkurat nå på 5,389 i forhold til NOK) så det er lov å håpe det holder seg til sommeren? Det gjenstår leie av bil, og betaling av hotellene. Det sistnevnte skjer faktisk i etterkant av selve oppholdene, hvilket jeg faktisk syntes var litt rart. Ville ikke hotellene heller hatt betalt i forkant? Jaja, så får vi heller bare ta det på stedet. :-)

    Håpet er at jeg skal være mest mulig før og i stand til å gå en del til ferien - og redselen er den utrolig langsomme helbreden jeg føler jeg har...

    Og ferien tenker jeg enormt mye mer på enn eksamen... sukk... ;-)

God påske igjen!

-J-

PS. I en artikkel fra april 2003 i The Netherlands Journal of Medicine viser et flow chart at - vel, det er vel som jeg burde forvente - jeg i "min tilstand" bør avvente med bruk av TNF-alfa-blokkere. (Jeg tillater meg å være så frekk at jeg gjengir figuren her.)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar