Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 4. april 2011

Bloody Mary

Her er forkortelser og navn på resultater du kan få i blodprøver (de vanligste analysene). Kildene mine er et skriv jeg fikk fra mitt tidligere fastlegekontor samt mitt nyeste.

Formen er som følger:

Navn/forkortelse (normalverdier): Forklaring.

Der det mangler info eller jeg ikke har funnet ut av sammenhenger har jeg dessverre måtte utelate etter beste vurdering.

Dersom en analyse avviker fra oppgitte referanseverdier blir den merket med stjerne og/eller gråmarkering. Dette betyr ikke nødvendigvis at noe er galt (sykdom). Dersom analysene er normale, men du fremdeles føler deg syk, er det viktig at du kontakter legen på ny.

SR (senkning) og CRP (0,00 - 15,00): SR er et slags helsebarometer, kan være forhøyet ved mange forskjellige tilstander/sykdommer. [OBS! Verdien jeg fikk høre av begge legekontorene var 1) den skulle ikke være høyere enn 10, men 2) den kunne også være normalt opp mellom 10 - 20. Egen anm.] CRP er et protein i blodet som stiger ved flere tilstander (som SR). CRP benyttes mest til å skilles mellom bakterie- (høy verdi) og virusinfeksjoner (oftest lav verdi).

Hemoglobin/Hb (13.40 - 17.00): blodprosent (lav verdi: "blodfattig").

Leukocytter (3.5 - 11.0): (Hvite blodlegemer) kan være forhøyet ved flere tilstander, oftest ved infeksjoner - som SR og CRP.

Ferritin/s-ferritin (20 - 300): gjenspeiler mengde jern i kroppens lagre, men kan være forhøyet ved andre sjeldnere tilstander.

ASAT/S-ASAT (< 45), ALAT/S-ALAT (< 70), Gamma-GT og alkalisk fosfatase: Brukes som oftest som leverfunksjonsprøver.

Amylase: Bukspyttkjertelprøve.

Kreatinin/GFR/S-kreatinin (60 - 105): Nyrefunksjonsprøve.

Kolesterol/S-Kolesterol (2,9 - 6,1): Total mengde kolesterol (fettstoff) - bør helst være under 5-6 mmol/l, men hvilken verdi som aksepteres avhenger bl.a. av de andre fettstoffene, se under:
HDL/S-HDL-kolesterol (0,8 - 2,1): fettstoff - "det gode kolesterolet"
LDL/S-LDL-kolesterol (1,2 - 4,3): fettstoff - "det dårlige kolesterolet"
TG: fettstoff - kan bl.a. si noe om fett i kosten

Glukose (4,5 - 6,7): blodsukker - forhøyet ved sukkersyke.

HbA1C: forteller om det gjennomsnittlige blodsukker de siste 6 - 8 uker.

Fri T3/S-Fritt T3 (3,5 - 6,5), Fri T4/S-Fritt T4 (11,0 - 23,0), TSH/S-TSH (0,20 - 4,0), Anti-TPO: skjoldbruskskjertel-prøver som styrer stoffskiftet.

Natrium, Kalium/S-Kalium (3,5 - 5,0), Calsium/S-Kalsium (2,15 - 2,51), Magnesium/S-Magnesium (0,71 - 0,94): blodsalter som kan avvike ved en rekke tilstander.

PSA: prostataprøve.

IGE og allergiscreeninger: prøver på allergidisposjon.

B12/Folat/S-Folat (> 5,7), MMA, HCY: kan påvise bl.a. enkelte mangeltilstander.

Reum. faktor/ANA/S-ANA (NEG), Anti-CCP/S-Anti-CCP (< 7): prøver på reumatisk sykdom.

---

Får fylle ut mer her senere, dette får holde for nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar