Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 11. april 2011

Bloody Mary del 2

Jeg fortsetter listen over blodprøveresultater fra mitt forrige blogginnlegg om dette, Bloody Mary (forøvrig navnet på en av mine yndlingsdrinker. Ikke at jeg kan drikke lenger nå... :p)

Oppsettet er som tidligere. Dessverre har jeg tømt hva jeg hadde av skriftlig papirinformasjon i forrige innlegg om dette, så her er det supplering fra det o store internett.

Erytrocytter (4.25 - 5.70): Røde blodlegemer.

fS-Triglyseride (< 2,60): Et ester forbundet med tre fettstoffer (fettsyrer).

fS-Vitamin D (50 - 150)

Hematokrit (40 - 50): Hematokrit er den fraksjon som erytrocyttvolumet utgjør av blodvolumet.

MCH (27 - 33): Gjennomsnittlig cellehemoglobin, altså den gjennomsnittlige massen av hemoglobin per røde blodcelle i en blodprøve.

MCHC (32 - 36): Gjennomsnittlig cellehemoglobin, et mål på konsentrasjonen av hemoglobin i en gitt mengde røde blodceller. Regnes ut ved å dele hemoglobin på hematokrit (Wiki).

MCV (82 - 98): Gjennomsnittlig cellevolum, den gjennomsnittlige størrelsen på de røde blodcellene. Brukes for eksempel for å avsløre anemi.

MXD%: "Mixed cell count".

Neutrofile % (40 - 70)

S-Anti-centromere: Har noe med autoimmune sykdommer å gjøre, men noe bedre har jeg ikke klart å finne.

S-Anti-dsDNA (< 20): En test for systemisk lupus erythematosus (også bare kalt lupus eller SLE) (Wiki).

S-Anti-RNP (< 5): Ribonukleoprotein. Også en indikator for lupus og eventuelt Sjögrens syndrom (Wiki).

S-Anti-Scl-70 (< 7): En form for antistoffer som indikerer CREST-syndrom (Wiki).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar