Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 11. april 2011

Blande methotrexate (MTX) og isoniazid (INH)

For kanskje det fåtallet der ute som lurer - kan man gå på methotrexate og isoniazid (dvs. den vanligste og mest brukte formen for antibiotika for behandling av latent tuberkulose) samtidig?

Hvorfor er dette viktig? Personlig vil jeg neppe ønske å måtte seponere methotrexaten for å kunne gå videre på eventuell behandling for latent tuberkulose. Prednisolon (kortison) skal man visstnok ikke kombinere med antibiotikaen, men methotrexaten i kombinasjon med isoniazid har det blitt forsket på.

I en medisinsk studie fra 2007 (Mor et al.) så man at "reaktivering av Mycobacterium tuberculosis (TB) er et betydelig problem med alle tilgjengelige tumor necrosis factor-antagonister [dvs. et stoff som nøytraliserer et annet stoff] (TNF) når de er brukt for å behandle revmatoid artritt (RA), psoriasisartritt, psoriasisartritt og andre inflammatoriske sykdommer." Man ønsket så å undersøke giftigheten av behandling med både MTX, altså methotrexate, og INH, altså isoniazid, for pasienter med RA (revmatoid artritt) i forkant av oppstart med TNF-antagonister (altså TNF-alfa-hemmere).

Jeg hopper rett til resultatene/konklusjonen:
Forbigående øktninger i leverfunksjonsverdiene ble observert hos 11 % av pasientene, men dette var aldri mer enn dobbelt av øvre grense for normale verdier. Alle abnormale leverfunksjonsverdier løste seg uten inngrep. Dessuten hadde ingen pasienter (av 44) utviklet tegn eller symptomer på TB-reaktivering. Bruken av INH for latent tuberkulose ble godt tålt hos pasienter med RA på bakgrunn av et MTX-regime. Selv om man alltid har risikoer og gode virkninger av all behandlinger, så var tilleggsrisikoen av INH på MTX i forhold til giftighet for leveren lav. Man bør likevel følge leververdifunksjonen for pasienter som har denne kombinasjonen.

Nå vet jeg ikke om studiet er gjort om igjen, men dette virker jo lovende? Skulle Ringerike Sykehus mot all formodning råde meg å gå av methotrexaten kan jeg altså argumentere for at det ikke skal være noen risiko for meg. ;-)

Yay!

-J-

PS. Hvis jeg skulle formulere meg tungvint i dette innlegget er det fordi jeg er student og kun leser vitenskapelige artikler for tiden. Jeg har prøvd å oversette og holde språkbruken så muntlig og lesbar som mulig. Do forgive me!
PPS. Jeg hadde et lite, vel, "håp" om at hvis jeg i det minste ble tatt av MTX, så kunne jeg drukket alkohol i ferien - men den gang ei altså... :p

2 kommentarer:

  1. Jeg var hos revmatolog nå på torsdag til oppfølgingskontroll, og tok opp dette med alkohol.

    Det er de færreste revmatologer i Norge i dag som sier helt nei til alkohol når man går på methotrexate så lenge du følger opp blodprøvene. Alt med måte selvfølgelig, men det er jo veldig trist å ikke få kose seg med et glass vin eller øl innimellom! Såvidte jeg skjønner, mener man generelt man bør holde seg til maksimalt 2-4 enheter i uka så lenge man er på medisinen.

    Jeg leste en metastudie som inkludert en rekke undersøkelser av alkohol og methotrexate, den viste at psoriasisartritt-pasienter er noe mer utsatt for leverpåvirkning enn ra-pasienter, men i konklusjonen mente de likevel ikke totalavhold var nødvendig for noen av gruppene.

    SvarSlett
  2. Takk, det var jo oppløftende lesning! Kanskje man KAN kose seg av og til da. Så vidt jeg vet er de fleste blodverdiene mine helt i orden, og 2-4 enheter er jo akseptabelt nok til 'sosiale anledninger.' :-D

    SvarSlett