Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

fredag 29. april 2011

Baklengs gjennom fuglekassa

Så da var dagen her da jeg endelig skulle på sykehuset og ha legetime for behandling av den latente tuberkulosen, som ledd i prosessen mot videre behandling med biologiske legemidler (av typen TNF-alfa-blokker). Det gikk forsåvidt veldig bra, det eneste fysiske som ble gjort av undersøkelse var lytting på lungene og litt kjenning på magen (jeg var visst litt anspent og måtte slappe av, ha!)

Det hele var i og for seg en hyggelig og uformell samtale om hvordan behandlingen foregikk, hvorfor jeg skulle ta den, eventuelle bivirkninger og rene praktiske råd. Jeg fikk også en engelskspråklig attest (kalt en "Physicians declaration") på medisinbruken som gjør at jeg kan ha den med meg i håndbagasjen på ferie. På den står det blant annet at jeg "har startet preventiv terapi for tuberkulose" og at jeg "ikke har tuberkulose og ikke er smittsom." Er ikke særlig glad for å ha med en haug med pilleglass i håndbagasjen på ferie som skal gjennomlyses på flyplassen ... Vil liksom ikke ha noen ubehagelige spørsmål fra personellet på noe som er helt ufarlig. Men... må man så må man. Jeg har jo intet å skjule og heller ingenting farlig. :p

Behandling er, som ventet, på tre - 3 - måneder, og vil bestå av to - 2 - tabletter av Rifinah 300 og en - 1 - tablett Pyridoxin 40 mg daglig. Doseringen av førstnevnte preparat er beregnet ut fra kroppsvekten min, og som jeg forstår det er kombinasjonspreparat av Rifampicin 300 mg + Isoniazid 150 mg. Kjekt! Det sistnevnte, Pyridoxin, er vitamin B6. Det er fordi førstnevnte preparat øker risikoen for B6-vitaminmangel. Jøje meg.

Medisinene blir tilsendt meg i posten(!) og er gratis. Nå har jeg uansett frikort, så det var ingen større bekymring, men greit å vite likevel.

Grunnen til at man ikke starter opp med biologiske legemidler og den forebyggende TB-behandlingen samtidig er at TNF-alfa-blokkerne gjør behandlingen av den latente TB'en meningsløs. Hvorfor forebygge når du samtidig øker risikoen? Skjønner jo det, og var egentlig forberedt på det. :-) Jeg nevnte dog til overlegen at jeg hadde lest at Rifampicin (altså et av virkemidlene i kombinasjonspreparatet) kunne føre til redusert virkning av Prednisolon. Han måtte slå opp i interaksjonskatalogen (den vil jeg også ha!) og sannelig hadde jeg ikke rett! :-O Han foreslo dermed å øke dosen av kortison (altså Prednisolon) til det dobbelte, noe jeg både forstår og aller helst ikke vil. Jeg får ta og snakke med revmatologen, som forøvrig også ringte meg i dag...

Medisinene skal tas helst fastende, en halvtime før frokost eller 2 timer etter matinntak. Alkohol bør unngås. Surprise, surprise. Dette er fordi de, som tydeligvis alt jeg går på, går "hardt utover leveren" og jeg må ta blodprøver 2 uker etter oppstartet behandling, deretter 6 uker (hvilket vi fikk ordnet blir rett før man reiser på ferie). Urin og kroppsvæsker blir farget rødt (står oransje på nett) så det måtte jeg være klar over. Oi! Skikkelig Halloween-tema dette gitt! Andre bivirkninger kan være økte leddplager opptil de første to ukene - herremingud - og også magebesvær... ja, jeg har vel beskrevet noen av de jeg "frykter" mest i tidligere blogginnlegg.

Ja dette eksperimentet blir spennende! Legekontoret var så solfylt (april har vært så varm og vakker i år) og samtalen så uformell og trivelig at jeg nesten ser fram til dette. :/ Bisarrt? Ja? Omgivelser påvirker, ingen tvil om det.

Jeg ble også veid, og det viser seg at jeg har gått opp en del. Sukk... men det visste jeg jo. Jeg har holdt meg på vekten 78 kg i en del år nå, men nå er den gått opp til cirka 86 kg. Christ on a crutch. Det gjør meg noe overvektig. Målet er å komme tilbake på normalvekta igjen, når ikke kneet verker og føttene brenner når jeg står. Det kan være jeg kan klare å trene noe på egenhånd. Jeg går jo heldigvis lettere nå enn før, men dagsformen er svært variabel.

Etter legebesøket gikk jeg ned på apoteket og fikk en attest på de andre preparatene, altså Methotrexate, Prednisolon og folsyre, for når jeg drar på ferie. Som jeg håperhåperhåper jeg har form til...

Men nå er det eksamenstid og jeg må late som om det ikke er blitt så seint.

God natt,

-J-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar