Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 21. mars 2011

Tilbake til start - motta et frikort

Usj, det blir et kort innlegg, men:

Jeg merket at det jeg trodde var en senebetennelse i høyre fot ble vondere over helgen. Det ble rett og slett vanskeligere å gå (nærmest umulig på søndagen) til det punktet at jeg/vi vurderte krykker. Men senebetennelsen i høyre hånd tror jeg neppe vil like krykker... :/

Så jeg ringte revmatologen, og de anbefalte meg å sette opp en ny time. Noe jeg må gjøre i morgen. Sukk. Blir litt lei av å bli motarbeidet av min egen kropp.

Kan være jeg legger til noe mer, men for nå får det være nok. :-)

Tjoho.

--- (streker som indikerer at noe tid har gått) ---

Ja, da fikk revmatologen tak i meg per telefon heldigvis. Så hun anbefalte at jeg kom inn til henne med senebetennelsen (eller i alle fall hva jeg tror det er) og ikke til fastlegen med slikt. Stoler egentlig litt for lite på fastlegekontoret uansett og vil aller helst bruke dem minst mulig.

Jeg fikk dog vite at blodprøvene som skulle være i orden før Enbrel-oppstart selvfølgelig ikke var det. Det slo ut positivt på tuberkulose-testen, noe som føles veldig bisarrt selv om jeg reagerte med å le. Revmatologen hørtes faktisk noe oppgitt ut - og det skjønner jeg kanskje med tanke på at det fører til videre utredning i og med at jeg faktisk bør gå på de biologiske legemidlene.

Det hele begynte med at jeg måtte ta en Mantoux-test. Dette er etterfølgeren til den ellers så velkjente Pirquet-prøven som de fleste av oss kjenner og har tatt. Å ta testen var ikke spesielt skummelt (for en som har nåleskrekk som meg), men gjorde bittelittegranne vondt. Heldigvis raskt over. Man skal returnere etter 72 timer, og helst ikke noe særlig verken før eller etter. Det viste seg at jeg hadde en reaksjon på 8 millimeter som dessverre er over grensen på maks 5 (0 til 5 er det samme som en negativ reaksjon). 8 millimeter er en mild reaksjon, men det gjør likevel videre testing anbefalt. Så da måtte jeg foreta en QuantiFERON-TB Gold-blodprøve. Høres spennende ut, ikke sant? Det var en helt ordinær prøve.

Denne slo selvsagt ut positivt, hvilket betyr at jeg har en latent tuberkulose i kroppen. Hvor jeg har fått dette fra vet bare gudene, men det er nok noe så enkelt som dråpesmitte... så det kan være på bussen, jobb, skole osv. I alle tilfelle: jeg må tydeligvis utredes videre. Hvem vet, kanskje ytterligere behandling? Jeg reagerer fortsatt med latter og nesten litt vantro - bring it on liksom! Er jo faktisk vaksinert mot tuberkulose (BCG-sprøyta), men det er jo mer enn ti år siden.

Pappa lurte på om det kanskje kunne være denne tuberkulosen som har gitt utslaget for bekhtereven/sykdommen(e). Hvem vet. Mamma spurte om jeg kanskje også ikke skulle sjekkes for MRSA, eller meticillinresistente gule stafylokokker. Jeg får høre om hva revmatologen sier i morgen. Skal dit klokken 10.45.

Da sier vi nattinatt for i dag.

1 kommentar:

  1. Krysser fingre for at du kanskje kommer raskt i gang med alvemedisin (Enbrel)..

    SvarSlett