Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

søndag 20. mars 2011

Sene netter og senebetennelser

Jeg skal skrive om to ting i dag. Senebetennelser og alkohol.

Hvorfor senebetennelser?
Visstnok er man predisponert for å pådra seg senebetennelser når man er diagnostisert med eksempelvis bekhterevs, psoriasisartritt mm. Såvidt jeg vet har jeg aldri hatt, eller i hvertfall aldri visst at det var, senebetennelser før. Det er noe som har kommet med den eksploderende sykdomsaktiviteten som gjorde seg mest gjeldende rundt skolestart i fjor (september 2010). Mulig er det også grunnen at jeg pådro meg plantar fasciit (plantar fasciitis eller hælspore) i fjor, fordi jeg gikk forkjært i en lengre periode på grunn av hofte- og ryggsmertene. Dette ble en belastning som ga utslag i denne typen betennelse. Nå er jeg så heldig at jeg har en bror som jobber som osteopat, og han behandlet hælsporen med trykkbølgebehandling.

Nå er jeg litt skeptisk til behandlinger jeg aldri har hørt om før, men det fungerte - etter to behandlinger som både var smertefulle og fascinerende. Jeg både lo og bet tenna sammen samtidig under behandlingen. Det er ikke gitt at det fungerer. Behandling av hælspore kan også gjøres med needling, noe jeg er glad jeg slapp unna på grunn av det grimme navnet (og tanken på hva det innebærer) eller også spesiallagede såler - noe jeg også faktisk fikk. Det fine var at jeg igjen kunne gå normalt uten å ha den konstante smerten under hælen... det vil si, helt til tærne begynte å hovne opp. :p

Så! Jeg har skrevet om det tidligere, men jeg har en senebetennelse i høyre hånd. Det var heldigvis ikke en ny betennelse i et ledd som man først trodde. Det plagsomme er at jeg nå tror jeg har det i høyre fot - altså en senebetennelse. I dag er det som verst, for jeg kan knapt gå igjen på grunn av den. Jeg er veldig i tvil om jeg skal ringe og mase på revmatologen for det, for det passer svært dårlig med flere legetimer nå som jeg har en uke fullspekket med essensiell skolegang (som forelesninger, forprosjektarbeid til masteroppgaven, eksamensforberedelser og eksamensutlevering). :-/

Hvorfor alkohol?
Jeg ble oppfordret å skrive om alkohol i forbindelse med å gå på Methotrexate via Facebook da jeg uttrykte min misnøye over å ikke kunne smake på en drink som inneholdt markjordbærlikør (yummm). Hvorfor kan man ikke drikke alkohol når man går på denne medisinen? Det har seg slik at metotreksaten såvidt jeg forstår det kan virke inn relativt hardt på leveren (og også immunforsvaret? mulig jeg husker litt om hverandre her), så å kombinere piller og alkohol er jo en klassisk fy-fy. Det å gi opp alkohol har liksom ikke fortonet seg som noe stort offer før i går kveld da kjæresten og jeg var på fest. Da merket jeg at det hadde vært litt ålreit å kunne drikke med alle de andre. Og så synes jeg det er litt dumt at jeg heller ikke kan drikke til sommeren når/hvis man får råd til floridaferien. Igjen, det er ikke store tap, men det føles litt som å bli umyndiggjort igjen, som om man plutselig blir 15 år og ikke får lov til å kjøpe alkohol lenger, hehe. :)

Jeg er usikker på om jeg kan kombinere alkohol med Enbrel. Slik det foreligger, så ser det ut som om man kanskje både skal bruke Methotrexate og Enbrel, og da er alkohol fortsatt utelukket. Men hvis revmatologen seponerer (et fancy ord jeg lærte meg ved å lese epikrisen min) meto'en, så er sjansene større. I alle tilfelle ser jeg mest fram til at jeg kanskje får sove ut etter nye medisiner og får en smertefri bursdagsfeiring.

Det får bli alt for nå.

Ha en hyggelig søndag!

PS. Leste forøvrig et innlegg om ei jente som sleit med leddgikt fra 16-års alder. Man må være takknemlig for å ikke være like hardt angrepet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar