Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

mandag 28. mars 2011

Møt Norges helsevesen, her skal du motstand finne!

Jeg ringte sykehuset i dag, inntakskontoret eller hva det nå enn het. Leverte visstnok henvisningen min til dem (for å komme til en lungespesialist eller i alle fall en vurdering av om jeg har og behandles for eventuell latent tuberkulose) 22. mars. Det var registrert. Det er seks dager siden. Legene "hadde ikke sett på den ennå," så hun kunne ikke gi meg noe svar på når jeg fikk oppsatt time. Ehm? Ingen bråhast på Ringerike sykehus tydeligvis. Vedkommende jeg pratet med på telefon virket lettere irritert da jeg spurte om når jeg kunne forvente å vite noe mer (ja, for guds skyld, det er da for ille at man skal forvente noe seks dager etter å ha levert en henvisning rundt en henvisning for slike tilfeller). Jeg skulle ringe igjen til onsdag eller torsdag. Tro du meg. Jeg skal ringe dem onsdag.

Interessant nok så fikk jeg min gode far til å sjekke blant gamle papirer jeg har liggende hos ham. Der er det en røntgenbeskrivelse fra da benet mitt var hovent for noen år tilbake, et brev fra legen på senkningsnivået (dog er det åpent for tolkning - mener hun her at jeg har en bekymringsverdig senkning eller ikke?) samt vaksinasjonshistorikken min per 1997. Ikke gærent! Jeg har jo fått det meste av vaksiner opp gjennom, deriblant den fryktede BCG-vaksinen.


Det kan være at man kan få såkalte "falske positive resultater" (i følge Folkehelseinstituttet), men jeg synes det som en ordinær pasient (for det er jeg vel) det er vanskelig å avgjøre selv.


Jeg vet ikke, men jeg skal i alle fall ta med meg kopier av disse tingene til riktig helsepersonell (som f.eks. vaksinasjonshistorikken til lungespesialisten og røntgenbildet til revmatologen) så de får innsikt i mer historikk og ta veloverveide avgjørelser, kanskje med mer kunnskap på bordet. Hvem vet. ;)


Ser av brevet fra legen at hun også ønsker meg lykke til med tåen min... men hva som feilet den i februar 2003 husker jeg rett og slett ikke. :-O Håper ikke revmatologen spør og gjør meg til skamme! ;)

God natt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar