Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

søndag 13. mars 2011

The Light of Enbrel, our most Beloved Medication

Jeg tror kanskje det trengs en liten oppklaring rundt psoriasisartritten. Det er godt mulig det vi har trodd er psoriasis (altså kjæresten og jeg) kan være seboreisk eksem. Må snakke med revmatologen om dette, hun nevnte ikke artritten i forrige time. Har også lest litt mer om Bekhterevs sykdom og det står at man kan få betennelser i de perifere leddene. Så om hevelsen i tærne er en artrittform eller et utslag av bekhtereven (rasker over isen) vites i skrivende stund ikke. I alle tilfelle - har lest en del mer om Enbrel og fant ganske mye bra i denne brosjyren. Pfizer, produsenten, høres jo unektelig ut som en utenlandsk godteriprodusent, noe à la en obskur europeisk Willy Wonka.

I alle tilfelle, vi innså etter å ha sett i brosjyren at jeg antagelig ikke skal bruke en sånn injeksjonspenn (neeeeei!), men heller sette noe som ligner mer på en ordinær sprøyte. Booooh. Og den pennen hadde jo det kule navnet MyClic. Tenk, jeg kunne hatt den med meg overalt, i min egen stilige Pfizer-Enbrel-kjølebag, og folk ville spurt "Hvem er han som går der med den tøffe MyClic-pennen?" og jeg ville hatt det nyeste innen for MyClic-serien og alle ville vært misunnelige, og kanskje ville jeg fått kallenavnet "Gutten med Enbrel-pennen"... (Ok, ti poeng til den som vet hvilket populærlitterært verk jeg refererte til nå.)

Men seriøst. Jeg håper inderlig ikke sprøytespissen (eller kanylen som brosjyren kaller det - kunne like gjerne vært kanalen) er 1) for tjukk eller 2) for lang. Sukk.

Jeg får overleve de kortvarige smertene de eventuelt gir, til fordel for den visstnok hurtige virkningen medisinene skal gi (2 uker eller mer - men det er faktisk ganske raskt!)

Heller ingen plager med Methotrexaten til nå. Ikke at jeg hadde forventet det, men det sier jo sitt: jeg vil ikke få noen plager av det. :-) På lang sikt? Neppe. Jeg er jo Supermann. Det skal visst heller ikke være noe nevneverdig farlig ved å kombinere Methotrexate og Enbrel. Men når effekten av metoen slår inn (forhåpentligvis innen neste revmatologinne-besøk, 14. april eller litt over en måned fra siste besøk) så kan jeg fase ut kortisonen. Yay. ;-)

Så håpet nå er at a) metoen skal ta effekt og fjerne smerter og hevelser i tær og kanskje knær... og hofter? deretter b) at jeg får begynne på Enbrel (!) så snart som mulig etter besøk hos revmatologinnen og det gir rask effekt - gjerne to uker, og c) at jeg kan fase ut kortisonen til null.

Ok, ha en fin søndag. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar