Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

tirsdag 22. mars 2011

Human Centinfusioni

Noen som "tar" overskriften? ;)

Dagens revmatologbesøk unnagjort!
  1. Jeg hadde rett angående senebetennelsen i foten. Fikk derfor atter en kortisonsprøyte rett i (fletta?) der betennelsen var - AU! Det mest skremmende er kanskje egentlig sprøytenåla hun brukte til å fylle sprøyta med kortisonen - den er minst dobbelt så tjukk som den hun faktisk bruker til selve injiseringen. Og så fikk jeg en sprøyte til i hånda der jeg også har senebetennelse "siden vi først var i gang", hehehe. Veldig greit - helbred ftw! Hvorfor holder jeg ut de fæle og VONDE nålestikkene tross min nåleangst (kalles også trypanofobi)? Vel, for det første så har jeg jo egentlig ikke noe særlig valg - når en person med medisinsk autoritet over deg sier du må ha det, så må du bare ha det. Å nekte blir litt som om Gandalf spør deg om å passe på Herskerringen, og du svarer nei.

    Dessuten så forventer jeg jo selvsagt at jeg blir bedre mye snarere enn om jeg skulle gått ubehandlet. Så! Sprøytefobi kan kun kureres ved å konstant bli stukket, ser det ut til. Jeg hadde vunnet et forsøk fra Jigsaw. 
  2. Høyrehånda ser nå mer hoven ut enn noensinne (:-O), men det er nok fordi den er full av kortison, hihihi. ;)
  3. Jeg ble henvist videre til en lungespesialist på Ringerike sykehus (som forøvrig er ganske flinke imho.) Humpet meg dit etter bussturen og fikk avlevert henvisning så fort som bare fy, så man fikk det unnagjort. (Hjemmesiden deres er forøvrig bare forvirrende, og jeg finner ikke noe av det jeg leter etter.) Når det gjelder helsa mi nå er jeg Mister Effektiv! :D
  4. Revmatologen understreket atter hvor viktig det var å spise sunt da man legger på seg av prednisolonkuren. Unngå brød - og aller helst spise mindre enn det man hadde lyst på. Ai ai ai, også jeg som er matmonster.
  5. Hun nevnte også den personlige økonomien min og eventuelle bekymringer rundt dette. Jo, det er det absolutt. Kanskje må man oppgi ferieplaner og -tanker denne sommeren... det er trist og skuffende. :/ Særlig fordi man hadde tenkt å besøke en spesielt god venninne under hennes USA-opphold. Hvem vet, kanskje er man heldig. Håpet er å være arbeidsfør igjen så kjapt som mulig (dumt at man får gåforbud og slikt for eksempel). Og lån og stipend strekker knapt nok til hver måned. Man går faktisk i underskudd, selv med påspedd lønn (som alltids kunne vært høyere, men nå har man en studentjobb og ikke noe som nødvendigvis hjelper karrieren, *kremtkremt*).

Målet mitt er å få unnagjort og utredet dette lunge-/tuberkulosegreiene innen neste revmatologbesøk 14. april. Man er litt utålmodig av seg. Kanskje det kan være fordi jeg nettopp fullførte boka Nextopia - livet, lykken og pengene i Forventningssamfunnet av Micael Dahlén. Boka finnes både på originalspråket svensk, norsk, og nederlandsk. Jeg vil nødig at dette tuberkuløse tullet skal utsette eventuell behandling med Enbrel.

Da tror jeg jeg må avslutte denne oppskytningen inn i blogosfæren for i dag, og jeg må skynde meg å dytte i meg litt KiMs Fredagsmiks (den salte varianten naturligvis, det er jo den som er god) før kjæresten kommer... det er vel når han leser dette blogginnlegget at han skjønner hvor usunn jeg har vært i dag... og i går. :p

Toodles!

2 kommentarer:

  1. Haha, jeg husker også den svære nålen de bruker når de fyller opp kortisonsprøyta. Jeg skulle få i to fingerledd, og holdt på å falle av stolen av ren skrekk. Men det er vondt da, selv med en tynnere nål!

    SvarSlett
  2. Uff, i to fingerledd - det hørtes skremmende nok ut, og ja, jeg pustet som en hval (eller muligens en fødende kvinne) da jeg fikk den i foten. Man skulle ikke tro at det gikk an å svette så mye i løpet av 30 sekunder!

    SvarSlett