Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

torsdag 10. mars 2011

Gloria in excelsis Deo (Gloria - Te Deum)

Hei igjen,

og ja, tittelen på innlegget mitt er både latin og religiøst. Grunnen til dette er min hang til å elske religiøst betont musikk (som det pompøse korverket fra Karl Jenkins med nettopp dette navn).


Så det betyr ikke at jeg er religiøs. Det hadde vært veldig fint å være det, så kunne jeg avskrevet mye av det hodet mitt tenker over hele tiden at "Gud var innimellom sprekkene" og fylte inn der vi manglet kunnskap. Men nå er jeg så skeptisk av meg blitt som person, så jeg er dømt til å undres over "hvorfor" og "hvordan" i en langt større grad - sannsynligvis til mine sister dager. (Og det kunne jo være jeg trodde sykdom var guddommelig straff?)
Men: over til det spennende - Herr Methotrexate. Hva synes jeg om methotrexate (som har virkestoffet metotreksat i seg har jeg forstått nå. Godt å få orden på skrivemåtene)? Vel, for det første var det et veldig stort pilleglass for så få og små piller. For det andre var de, ja, små. Og gule. Og smakte litt søtt (den korte tiden jeg rakk å smake på dem). Det underlige var at fol(in?)syretablettene så kliss like ut! Heldigvis har jeg kjøpt meg denne sinnsykt råkule pillefordeleren:
Jeg veit! Nå tenker du sikkert at "oi, en så vanvittig stilig pillefordeler er sikkert innmari dyr!", men det var den faktisk ikke. Bare 99,- kroner! I know, it's a steal! Du kan se at jeg allerede har tatt den i bruk.

Så - jeg får vel bare si det rett ut: jeg har ikke merket noen verdens ting til bivirkninger av meto'en. Det må vel være bra? Det kan vel være at noe kan komme over tid, men foreløpig er alt som det skal. Det er nesten så man er litt skuffet. Nesten. Så i morgen er det over på fol(in)syren... kjære vene, må jeg begynne med syre også? Men de luktet godt i alle fall, og så lenge de ikke smaker like bittert som prednisolonen må jeg nesten si meg fornøyd.
Jo, men det er vel det jeg trenger å si for denne gang. Har laget meg en medisinoversikt fra nå av og ut mai, i Excel. Ikke veldig vanskelig å følge med egentlig, tre uker med 2+2 piller, tre uker med 2+3 piller og deretter 3+3. Men jeg synes det er greit å ha en noe mer kalendarisk (?) oversikt, i og med at jeg er Mister Må-ordne-det-i-system.

Og nå fikk jeg plutselig en veldig lyst på ville bringebær med fløte og sukker. Ta det med ro, slike lyster er normalt for meg og ikke en virkning av medisineringen. Så da tenker jeg vi sier takk for i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar