Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

onsdag 23. mars 2011

Flere piller i Belgia

Jeg glemte helt å nevne enda et aspekt ved de daglige pilledosene - revmatologen min anbefalte meg å ta kalsiumtilskudd. Hun anbefalte én pille og ett glass melk. I og med at jeg synes det å drikke melk er rett og slett utrivelig (hvis det ikke er i form av sjokolademelk altså, da er det ok), så får jeg heller gnufle i meg litt ost hver dag. Jeg er ostoman (eget ord, et penere begrep er penchant de fromage som betyr osteavhengighet) så det skulle ikke være noe problem.

Etter hukommelsen mener jeg å huske at man dekker dagsbehovet for kalk gjennom å spise én hel osteskive om dagen. Check! Men det er ikke alt: for å ta opp og i det hele tatt binde kalsiumet i kropp og til beinstrukturen så må man også få i seg vitamin K og D. Så da kjøpte jeg på apoteket et glass med kalsiumpiller som også inneholdt disse vitaminene - kjempegreit! Eneste kjedelige ved det var at jeg tok ordinære tabletter og ikke tyggetabletter. :/ Tyggetabletter er jo ofte gode...

Forresten, er du glad i sjokolademelk og å reise til USA (og hvem er vel ikke det) så prøv T. G. Lee's Chocolate Milk. Min favoritt! Drakk denne da jeg jobbet for Disney i Florida for noen år tilbake, og hadde ikke fått gleden av å prøve den igjen siden i fjor sommer!


Nå begynner snart doseringsesken min å bli sprengt. Jeg skulle kjøpt den som var større. :P (Jeg burde jo egentlig visst dette - jeg som alltid kjøper størst av alt. Har denne "lidelsen" noe navn, mon tro?)

Kom dessverre ikke på hvorfor revmatologen min mente jeg skulle ha i meg kalsium, men et kjapt søkt på Allmektige Google viste meg til Kilden til Alt Godt Klikk.nos artikkel hvor jeg raskt forstår at det er prednisolonen jeg tar kalsiumet for. Det visste jeg jo egentlig, da lengre bruk av kortison "huler" ut skjelettet (ja, eller i hvertfall svekker det). Så folinsyre for methotrexaten og kalsium med vitamin K og D for prednisolonen. Blir mye å holde styr på etterhvert gitt!

Dessuten ble jeg (som jeg skrev om i går) atter påminnet om at jeg måtte spise sunnere (ante hun at jeg hadde lagt på meg også???) fordi vektøkning bare kompliserer all helbred. Helst unngå brød, null sukker (!), mye proteiner og frukt og grønt. Slikt "alle vet". Jeg har jo allerede syndet nok som det siden forrige gang... på tide å være mer seriøs.

Da får det være nok for i dag,

ha en råkoselig kveld. :-)

1 kommentar:

  1. Det å legge på seg når man er under kortison er helt normalt, og selvsagt er det greit at legen sier i fra om å passe vekta. Jeg derimot tenker at det er en tid for alt, midt i startfasen er det så mye kremmendes nye ting å forholde seg til. Derfor skulle jeg ønske at leger ikke fokuserer hardt på vektøkning i samtale med forskremte nypasienter. Jeg har det stikk motsatte problemet, at jeg får påpakning om å legge på meg. Men en vesentlig bivirkning jeg har av Metho er at jeg har lite matlyst. Jeg spiser derimot sunt, velvitende om at tablettene gir meg denne effekten. Uansett er det uhyre sårt å få kommentarer som går på vekt når man er inne hos legen.

    Jeg tenker at det er fornuftig for staten Norge å få pasienter som lider av kroniske sykdommer inn på kostholdsseminar. Siden diett er nøkkelen til en forholdsvis sunn kropp som mestrer tilværelsen bedre - tross alle medisiner og andre smerte eller utmattelsesutfordringer. Det å jevnlig få noen til å gi oss gode spisevaner og innhold vil ha en feedbackloop i form av forhøyet livskvalitet. Jeg savner et helsevesen som fokuserer på systemet, og ikke bare tar utgangspunkt i sykdomsoppfølgning. Jeg har klokketro på at om kroniske sykdommer blir fulgt opp gjennom å trigge andre områder enn lindring av smerte: så vil våre forventinger om en god dag bli bedre.

    God klem,
    Cathrine

    SvarSlett