Søk i denne bloggen

Oversikt

SOLSIKKEGALAKSEN
En blogg om hvordan det er å leve med sykdommen Bekhterevs.


Mine andre blogger:

Ønskebrønnen
Hvis du er ute etter min norske Disney-blogg, følg med på Ønskebrønnen.
Der finner du informasjon om/guider til disneyparkene og annet Disney-, underholdning- og parkrelatert stoff.

#Denbloggen
Her blogger jeg alle tanker, om alt fra politikk til forskning til ren undring. Et utløp for det som ikke passer inn andre steder.

onsdag 30. mars 2011

BekhteReven approves!

I dag måtte jeg ty til krykker. Litt vanskelig å gå med sekk (niste) og PC-bag samtidig, så folk sier jeg burde vært kjørt til skolen. :/ Dessuten så hadde jeg bomma litt med å ikke ta på meg hansker, så det ble sabla kaldt på henda. Det er tross alt fortsatt is på vanndammene. Krykkene kom etter råd om at man skal la senebetennelse leges gjennom å ta det med ro og bruke området minst mulig. Eeenda mer passivisering, yaay... hadde jeg vært barn og kunne spise "hva jeg ville" hadde det vært superherlig. Men jeg er en 29-årig student som må "passe på vekta" fordi vekta kompliserer mye. :p Veien til skolen tar ved svært rask gange 10 minutter, og egentlig i mitt vanlige tempo omtrent 15. Nå bruker jeg nærmere 20-25 minutter... men tidligere i år da jeg var ordentlig dårlig brukte jeg nærmere 50-60 minutter. Da var det at politiet stanset opp og tilbydde å kjøre meg hjem. Dumme meg avslo.

Så senebetennelse er noe herk. Kortisonsprøyta har kanskje hjulpet, men det er vanskelig å ikke gå. Jeg føler personlig at det ikke er aktuelt å også være sykemeldt fra skolen, for da forsvinner hele poenget mitt med å være her i Hønefoss. :/

Det er fint lite om senebetennelser og bekhterevs på nett, i alle fall på norsk. Engelske søk på Google fører til at man må tilpasse søket altfor mye, og man ender ofte på plantar fasciit. Sistnevnte har jeg jo hatt, og det fikk jeg jo behandlet med trykkbølgebehandling (dette har jeg skrevet om i tidligere blogginnlegg). Jeg vet ikke om senebetennelsen(e) jeg har nå kan behandles med det.

Ringte Ringerike sykehus i dag og fikk oppgitt at jeg kunne vente meg en time for sjekk av lungene (antar jeg?) i mai. I skrivende stund er datoen 29. mars. Jeg våget meg frampå og ymtet om at det hastet litt med tanke på oppstart av biologiske legemidler... og spurte om latent tuberkulose var noe farlig (for å hinte litt til at "hey, kanskje dette må påskyndes noe?") Vel, svaret var at legen som hadde vurdert henvisningen hadde funnet det "medisinsk forsvarlig" å la meg vente til mai. Meeen... hun jeg hadde på telefon skulle ta det opp med sin kollega og se hva de kunne få til timemessig. Men jeg måtte bero meg på mai - foreløpig.

Et raskt søk på Frittsykehusvalg.no (Fysisk helse --> Åndedrettssystemet --> Utredning av lungesykdommer --> Helse Sør-Øst) viser at Ringerike sykehus per dags dato har en 40 ukers ventetid (!!!!) for hva jeg trenger. Det er kanskje ikke reellt, men det gir dem en bunnplassering sortert etter ventetid (kun slått av Sykehuset Østfold (Fredrikstad) med en ventetid på 58 uker). Det FINE er at i følge hjemmesiden, så kan jeg bytte behandlingssted:

Hvordan bytte behandlingssted?
  • Hvis du allerede står på venteliste ved ett behandlingssted, har du rett til å bytte.
  • Ta kontakt med behandlingsstedet der du står på venteliste og be om at henvisningen blir sendt til et annet behandlingssted.
(Kilde (utvalg): Frittsykehusvalg.no, 29.3.11)

Jeg må se an ventetiden og se om jeg bør bytte hvis det er mer hensiktsmessig. I forkant av undersøkelsen skulle det foretas spirometri fortalte hun jeg pratet med. Jeg spurte nervøst hva det gikk ut på fordi hva som slo meg var en ryggmargsprøve (æææ!). Det viser seg at spirometri er en pusteprøve, PHEW!, og da pustet jeg lettet ut. (Det andre kalles forøvrig en spinalpunksjon.)

Nå om dagene kjenner jeg smertene aller mest i tærne på dagtid (foruten om senebetennelsen altså). De føles som noen irregulære pulserende rier, og trigges mest ved trykk og bruk. Methotrexaten lar vente på seg (hvis den hjelper). :) Ellers er ryggsmertene like uttalt og plagsomme som vanlig, men da mest om morgenen (og natta). Det paradoksale: inaktivitet fører til smerter, men nattesøvn kan man jo ikke være foruten!

Da får vi si takk for nå, kanskje føyer jeg på mer senere om jeg skulle komme på noe. :-)

-J-

PS. Jeg ble nevnt ved navn i denne bloggen, dog om et heeelt annet tema (nemlig tematisert bryllup av typen Hello Kitty). Man føler seg beæret!

PPS. Under et lunsjbesøk ble blogging gitt "taperstatus" av en medstudent. Det er jo en trist bedømming av 158+ millioner blogger. Hvorfor har blogger denne posisjonen i enkeltes hoder?

PPPS. Jeg fant et blogginnlegg til som tok for seg bekhterevs (resten av bloggen hennes er forøvrig veldig underholdende!) og en blogg som tok for seg psoriasisartritt (PSA) - hvor bekhterevs er regnet som en slags underart av denne revmatiske lidelsen. Det var jeg ikke klar over! Her er noen utdrag fra informasjonen:



1 kommentar:

  1. Hei Jonas, flott blogg du har :)
    Takker for besøket i min blogg :) alltid hyggelig med besøk :)
    Joda du og jeg er nok veldig nært i slekt sykdomsmessig.. mange like symptomer og medisineringa er den samme.
    ville bare si at du må ikke gi opp håpet på methotrexaten.. på meg tok det 3 mnd før jeg fikk noe virkning av den... Når den først virket fikk jeg mange fine måneder der jeg var helt symptomfri :) :) .. ønsker deg lykke til videre :)

    SvarSlett